Definition af virksomhedskultur

Er du på udkig efter en klar definition af virksomhedskultur? Du har

kommet til det rette sted!

Jeg har udviklet en definition af corporate kultur efter næsten 20

års arbejde med organisationer og vise dem fra de

perspektiv af en kulturel antropolog samt en strategi

konsulent med en MBA i finansiering.

Den nemmeste måde at tænke på corporate kultur er, at det er en energi

felt, der afgør, hvordan mennesker tænker, handler, og se verden rundt

dem. Jeg sammenligner ofte kultur til elektricitet. Kultur er kraftfulde og

usynlig og dens virkninger er vidtrækkende. Kultur er en energi kraft

der bliver vævet gennem tænkning, adfærd og identiteten af de

inden for gruppen.

Virksomhedskultur er lavet naturligt og automatisk. Hver gang

folk kommer sammen med et fælles formål, kultur er skabt. Dette

gruppe mennesker kunne være en familie, nabolag, projektteam, eller

selskab. Kultur oprettes automatisk fra de kombinerede tanker,

energier, og holdninger af mennesker i gruppen.

Jeg har arbejdet med iværksættere og venture kapitalister involveret i

opstart af teknologivirksomheder. De vil arbejde på corporate

kultur endnu en virksomhed er rentabel eller “i sort”. Det er meget

vanskeligere at ændre virksomhedskultur, når det er kommet frem end

proaktivt oprette virksomhedskultur de vil fra starten.

Corporate kultur energifelt bestemmer virksomhedens dresscode,

arbejdsmiljø, arbejdstimer, regler for at komme videre og få

fremmes, hvordan erhvervslivet er set, hvad er værdsat, der er

værdsat, og meget mere.

Enhver virksomhed eller organisationer har talrige virksomhedskulturer. For

eksempel, marketingafdeling og den ingeniørafdelingen kan

har meget forskellige virksomhedskulturer, som er både påvirket af den

overordnede organisatoriske virksomhedskultur. Mange gange disse to

sub-kulturer støder sammen.

Kulturen dukker op i både synlige og usynlige måder. Nogle udtryk

corporate kultur er let at observere. Du kan se koden kjole

arbejde miljø, frynsegoder og titler i et selskab. Dette er overfladen

lag af kultur. Disse er blot nogle af de synlige manifestationer af en

kultur.

Overflade lag af virksomhedskultur: synlige udtryk

· Dress Code

· Arbejdsmiljø

· Fordele

· Frynsegoder

· Samtaler

· Work/Life Balance

· Titler & jobbeskrivelser

· Organisationsstruktur

· Relationer

De langt mere kraftfulde aspekter af virksomhedens kultur er usynlige. Den

kulturelle kerne består af overbevisninger, værdier, normer, paradigmer,

verdensbilleder, stemninger, interne samtaler og private samtaler af

de mennesker, der er en del af gruppen. Dette er grundlaget for alle

handlinger og beslutninger inden for et team, afdeling eller organisation.

Core lag af virksomhedskultur: usynlig manifestationer

· Værdier

· Private samtaler (med self eller fortrolige)

· Usynlige regler

· Holdninger

· Overbevisninger

· Verdensbilleder

· Stemninger og følelser

· Ubevidste fortolkninger

· Standarder

· Paradigmer

· Antagelser

Business ledere antager ofte, at deres virksomhed vision, værdier,

og strategiske prioriteter er synonymt med deres virksomhedskultur.

Desværre, alt for ofte, vision, værdier og strategiske prioriteter

kan kun være ord hængende på en mindeplade på væggen.

Virksomhedskultur er faktisk beholderen visionen, mission

og værdier. Det er ikke ensbetydende med dem. I en blomstrende rentable

virksomhed, medarbejdere vil legemliggøre værdier, vision, og strategiske

prioriteringer i deres selskab.

Hvad skaber dette legemliggørelse (eller mangel på legemliggørelse) er corporate

kultur energifelt, som gennemsyrer medarbejdernes psyker, organer,

samtaler og handlinger.

Virksomheder har brug for en god definition af virksomhedskultur, før de kan

Begynd at forstå, hvordan man ændre en virksomhedskultur.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *