Er du på udkig efter en klar definition af virksomhedskultur? Du har
kommet til det rette sted!
Jeg har udviklet en definition af corporate kultur efter næsten 20
års arbejde med organisationer og vise dem fra de
perspektiv af en kulturel antropolog samt en strategi
konsulent med en MBA i finansiering.
Den nemmeste måde at tænke på corporate kultur er, at det er en energi
felt, der afgør, hvordan mennesker tænker, handler, og se verden rundt
dem. Jeg sammenligner ofte kultur til elektricitet. Kultur er kraftfulde og
usynlig og dens virkninger er vidtrækkende. Kultur er en energi kraft
der bliver vævet gennem tænkning, adfærd og identiteten af de
inden for gruppen.
Virksomhedskultur er lavet naturligt og automatisk. Hver gang
folk kommer sammen med et fælles formål, kultur er skabt. Dette
gruppe mennesker kunne være en familie, nabolag, projektteam, eller
selskab. Kultur oprettes automatisk fra de kombinerede tanker,
energier, og holdninger af mennesker i gruppen.
Jeg har arbejdet med iværksættere og venture kapitalister involveret i
opstart af teknologivirksomheder. De vil arbejde på corporate
kultur endnu en virksomhed er rentabel eller “i sort”. Det er meget
vanskeligere at ændre virksomhedskultur, når det er kommet frem end
proaktivt oprette virksomhedskultur de vil fra starten.
Corporate kultur energifelt bestemmer virksomhedens dresscode,
arbejdsmiljø, arbejdstimer, regler for at komme videre og få
fremmes, hvordan erhvervslivet er set, hvad er værdsat, der er
værdsat, og meget mere.
Enhver virksomhed eller organisationer har talrige virksomhedskulturer. For
eksempel, marketingafdeling og den ingeniørafdelingen kan
har meget forskellige virksomhedskulturer, som er både påvirket af den
overordnede organisatoriske virksomhedskultur. Mange gange disse to
sub-kulturer støder sammen.
Kulturen dukker op i både synlige og usynlige måder. Nogle udtryk
corporate kultur er let at observere. Du kan se koden kjole
arbejde miljø, frynsegoder og titler i et selskab. Dette er overfladen
lag af kultur. Disse er blot nogle af de synlige manifestationer af en
kultur.
Overflade lag af virksomhedskultur: synlige udtryk
· Dress Code
· Arbejdsmiljø
· Fordele
· Frynsegoder
· Samtaler
· Work/Life Balance
· Titler & jobbeskrivelser
· Organisationsstruktur
· Relationer
De langt mere kraftfulde aspekter af virksomhedens kultur er usynlige. Den
kulturelle kerne består af overbevisninger, værdier, normer, paradigmer,
verdensbilleder, stemninger, interne samtaler og private samtaler af
de mennesker, der er en del af gruppen. Dette er grundlaget for alle
handlinger og beslutninger inden for et team, afdeling eller organisation.
Core lag af virksomhedskultur: usynlig manifestationer
· Værdier
· Private samtaler (med self eller fortrolige)
· Usynlige regler
· Holdninger
· Overbevisninger
· Verdensbilleder
· Stemninger og følelser
· Ubevidste fortolkninger
· Standarder
· Paradigmer
· Antagelser
Business ledere antager ofte, at deres virksomhed vision, værdier,
og strategiske prioriteter er synonymt med deres virksomhedskultur.
Desværre, alt for ofte, vision, værdier og strategiske prioriteter
kan kun være ord hængende på en mindeplade på væggen.
Virksomhedskultur er faktisk beholderen visionen, mission
og værdier. Det er ikke ensbetydende med dem. I en blomstrende rentable
virksomhed, medarbejdere vil legemliggøre værdier, vision, og strategiske
prioriteringer i deres selskab.
Hvad skaber dette legemliggørelse (eller mangel på legemliggørelse) er corporate
kultur energifelt, som gennemsyrer medarbejdernes psyker, organer,
samtaler og handlinger.
Virksomheder har brug for en god definition af virksomhedskultur, før de kan
Begynd at forstå, hvordan man ændre en virksomhedskultur.